LISTA PRIVIND SOCIETĂŢILE PENTRU A CĂROR CONSTITUIRE ŞI/SAU MODIFICARE A ACTELOR CONSTITUTIVE, LEGEA PREVEDE AVIZE/AUTORIZAŢII PREALABILE
Aceasta listă reprezintă un ghid orientativ pentru operatorii economici şi constituie interpretarea asupra încadrării activităţilor în clasa CAEN, fără a antrena răspunderea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
/. INSTITUŢIILE DE CREDIT
• O.U.G. nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului aprobată prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare:
“Art. 3 – Instituţiile de credit, persoane juridice române, se pot constitui şi funcţiona, cu respectarea dispoziţiilor generale aplicabile instituţiilor de credit şi a cerinţelor specifice prevăzute în partea a– Il -a a prezentei ordonanţe de urgenţa, în una din următoarele categorii:
- bănci;
- organizaţii cooperatiste de credit
- bănci de economisire şi creditare în domeniul locativ;
- bănci de credit ipotecar;
“Art. 4 – (1) Banca Naţională a României este autoritatea competentă cu privire la reglementarea, autorizarea, supravegherea prudenţială şi rezoluţia instituţiilor de credit, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale Regulamentului (UE) nr. 575/2013.”
“Art. 10 – (l) in vederea desfăşurării activităţii în România, fiecare instituţie de credit trebuie să dispună de o autorizaţie potrivit prezentei ordonanţă de urgenţă.”
“Art. 32 – (1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, se pot constitui şi pot funcţiona numai pe baza autorizaţiei emise de Banca Naţională a României.”
“Art. 69 – (1) Cerinţele de autorizare şi cele privind desfăşurarea activităţii […] se aplică în mod corespunzător sucursalelor instituţiilor de credit din state terţe, […].”
“Art. 150 – (2) […J, modificările pentru care este necesară obţinerea aprobării prealabile a Băncii Naţionale a României, respectiv, cele pentru care notificarea ulterioara este suficienta se stabilesc prin reglementările emise in baza prezentei ordonanţe de urgenţă, înregistrarea in registrul comerţului a menţiunilor corespunzătoare modificărilor supuse aprobării prealabile, se realizează numai după obţinerea acestei aprobări.”
“Art. 286 – (1) Dispoziţiile cu caracter general aplicabile instituţiilor de credit […] se aplica în totalitate băncilor.”
“Art. 294 – Băncile de economisire şi creditare în domeniul locativ sunt supuse condiţiilor de autorizare aplicabile instituţiilor de credit şi condiţiilor specifice stabilite prin reglementari de Banca Naţionala a României […]”
“Art. 320 – Dispoziţiile cu caracter general aplicabile instituţiilor de credit potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică în mod corespunzător băncilor de credit ipotecar.”
“Art. 338 – (1) Autorizarea cooperativelor de credit, se realizează în condiţiile aplicabile instituţiilor de credit,[…].n
“Art. 345 – (1) Casele centrale se autorizează, in mod colectiv, împreuna cu toate cooperativele de credit din reţea propuse a se constitui, […].”
//. ASIGURATORII/REASIGURATORII Şl BROKERII DE ASIGURARE ŞI REASIGURARE
• Legea nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare:
Art. 5 – Comisia de Supraveghere a Asigurărilor are următoarele atribuţii principale: .[..-]
b)autorizează asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare să desfăşoare activitate de asigurare, reasigurare, respectiv intermediere în asigurări şi/sau în reasigurări, după caz, şi aprobă orice modificare a documentelor sau condiţiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizare; prin documente se înţelege statutul şi/sau actul constitutiv al societăţii, studiul de fezabilitate şi, numai în cazul persoanelor semnificative, organigrama şi/sau regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte acte stabilite prin normele de autorizare, emise în aplicarea prezentei legi. Aprobarea modificărilor, inclusiv în cazul persoanelor menţionate la lit. d), se solicită în cel mult 10 zile calendaristice de la adoptarea hotărârii ori deciziei privind modificarea documentelor sau a condiţiilor;
*) Pentru reasigurările asigurărilor de sănătate practicate pe o bază tehnică similară celei pentru asigurarea de deces, dacă sunt respectate condiţiile enunţate la art. 27 lit. (a), (b), (c), (d) şi (e) din norme, se va considera doar o treime din valoarea obţinută cu ajutorul formulei de calcul.
b1)aprobă, pentru înregistrarea ca asigurător/reasigurator la oficiul registrului comerţului, fondatorii, acţionarii direcţi şi/sau indirecţi, în baza prevederilor normelor emise în aplicarea prezentei legi;
c)autorizează practicarea asigurărilor obligatorii stabilite prin lege şi încasează ca venituri proprii o contribuţie procentuală din valoarea primelor brute încasate, aferente asigurărilor respective, în vederea exercitării supravegherii şi controlului activităţii de asigurări obligatorii, în condiţiile prezentei legi şi ale normelor emise în aplicarea acesteia;
d)aprobă şi, după caz, retrage aprobarea, în condiţiile legislaţiei în vigoare şi ale normelor emise în aplicarea acesteia, pentru persoanele semnificative ale asigurătorilor, reasiguratorilor, brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare şi avizează şi, după caz, retrage avizul, pentru membrii Consiliului director al Fondului de protecţie a victimelor străzii;
e)aprobă divizarea sau fuzionarea unui asigurător/reasigurător/broker de asigurare şi/sau de reasigurare autorizat în România, în condiţiile prezentei legi şi ale normelor emise în aplicarea acesteia. Aprobarea se dă, de la data depunerii documentaţiei complete, în termen de 90 de zile pentru asigurători/reasiguratori şi în termen de 45 de zile pentru brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare;
“Art. 39-[…]
(2) Constituie contravenţie următoarele fapte:
b) înmatricularea asigurătorilor sau reasiguratorilor la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului fără avizul prealabil în vederea înregistrării, emis de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;
q) efectuarea oricăror modificări ale documentelor şi/sau ale condiţiilor pe baza cărora s-a acordat autorizaţia de funcţionare, fără avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor;”
///. SOCIETĂŢILE PE PIAŢA DE CAPITAL
• Legea nr. 126 din 11 iunie 2018 privind pieţele de instrumente financiare:
“Art. 3 – (1) pct. 74 – S.S.I.F. – firmă de investiţii, persoană juridică română, constituită sub forma unei societăţi pe acţiuni, emitentă de acţiuni nominative, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorizată de A.S.F. ”
“Art. 10 – (5) S.S.I.F. funcţionează numai în baza autorizaţiei A.S.F. şi prestează cu titlu profesional, în limita autorizaţiei acordate, serviciile şi activităţile de investiţii prevăzute în secţiunea A a anexei nr. 1 şi serviciile auxiliare prevăzute în secţiunea B a anexei nr. 1.”
“Art. 48 – (1) Orice entitate care solicită autorizarea ca S.S.I.F. respectă, în momentul eliberării autorizaţiei respective, obligaţiile care îi revin potrivit prevederilor art. 44-52 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.”
“Art. 122 – (1) O societate dintr-o ţară terţă care intenţionează să furnizeze servicii de investiţii sau să desfăşoare activităţi de investiţii, cu sau fără servicii auxiliare, pentru clienţi de retail sau clienţi profesionali în sensul anexei nr. 2 secţiunea B, pe teritoriul României, înfiinţează o sucursală.
(2) Sucursala prevăzută la alin. (1) trebuie să obţină în prealabil o autorizaţie din partea A.S.F., în baza unei cereri transmise în acest sens de societatea din ţara terţă”.
“Art. 3 – (1) pct. 72 – Societate dintr-o ţară terţă – societate care ar fi o instituţie de credit ce oferă servicii de investiţii sau desfăşoară activităţi de investiţii ori o firmă de investiţii, dacă sediul său principal sau sediul său social s-ar afla pe teritoriul Uniunii Europene”.
“Art. 3 – (1) pct. 60 – Piaţă reglementată – sistem multilateral, operat şi/sau administrat de un operator de piaţă, care asigură sau facilitează reunirea, în cadrul sistemului şi în conformitate cu regulile cu caracter nediscreţionar ale pieţei reglementate, a unor interese multiple de vânzare şi cumpărare de instrumente financiare ale unor terţe părţi, într-un mod care conduce la încheierea de contracte cu instrumente financiare admise la tranzacţionare pe baza normelor şi/sau a sistemelor sale şi care este autorizat şi funcţionează în mod regulat şi în conformitate cu titlul III”.
- Regulamentul A.S.F. nr. 5/2019 privind reglementarea unor dispoziţii referitoare la prestarea serviciilor şi activităţilor de investiţii conform Legii nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare
“Art. 13 (1) S.S.I.F. supune autorizării A.S.F., anterior înregistrării la oficiul registrului comerţului, următoarele modificări în modul de organizare şi funcţionare:
a)majorarea/reducerea capitalului social;
b)extinderea/restrângerea obiectului de activitate;
c)numirea membrilor organelor de conducere a S.S.I.F., conform reglementărilor specifice;
d)schimbarea sediului social;
e)înfiinţarea/desfiinţarea de sedii secundare;
f)schimbarea denumirii.
(2)În cazul autorizării modificărilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi d)-f) conform prevederilor prezentului regulament, A.S.F. emite o decizie de completare şi/sau modificare a autorizaţiei de funcţionare a S.S.I.F.
(3)Membrii organelor de conducere a S.S.I.F. îşi exercită mandatul în legătură cu activitatea specifică S.S.I.F. de la data autorizării acestora de către A.S.F.
(4)După obţinerea autorizaţiei prevăzute la alin. (2), în termen de maximum 5 zile de la data înregistrării la oficiul registrului comerţului a modificărilor în modul de organizare şi funcţionare al S.S.I.F., dar nu mai târziu de 90 de zile de la data autorizaţiei emise de către A.S.F., S.S.I.F. are obligaţia de a transmite A.S.F. copia certificatului de înregistrare menţiuni, respectiv copia noului certificat de înregistrare, în situaţia în care modificarea produsă impune eliberarea unui nou certificat.
(5)Majorarea capitalului social al unei S.S.I.F. nu poate fi efectuată prin aport în natură.
(6)În aplicarea prevederilor art. 27 din Legea nr. 126/2018, S.S.I.F. are obligaţia de a informa A.S.F. după cum urmează:
a)în cazul numirii membrilor organelor de conducere a S.S.I.F., anterior solicitării de autorizare a modificării sau, cel târziu, la momentul solicitării autorizării prevăzute la alin. (1) lit. c);
b)în cazul încetării mandatului sau al demisiei sau al decesului unui membru al organelor de conducere a S.S.I.F., în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la producerea evenimentului, transmiţând documente justificative”.
• Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare:
“Art. 44 – (1) Fondul de compensare a investitorilor, denumit in continuare Fond, este persoană juridică, […] în baza actului constitutiv, aprobat in prealabil de C.N.V.M.”
“Art. 146 – (1) Depozitarul central este acea persoană juridică, constituită sub forma societăţii pe acţiuni, emitentă de acţiuni nominative, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorizată şi supravegheată de A.S.F., care efectuează operaţiunile de depozitare a instrumentelor financiare, altele decât cele derivate, precum şi orice operaţiuni în legătură cu acestea”.
„Art. 286 – (3) Prin derogare de la Legea nr. 31/1990, modificările ce vor fi efectuate la actele constitutive ale S.I.F.-urilor, pentru încadrarea acestora in prevederile prezentei legi, vor fi înregistrate la oficiul registrului comerţului, in baza hotărârii consiliului de administraţie sau a SAI, după caz, ulterior obţinerii autorizaţiei prealabile emise de C.N. V.M.”
• ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 32 din 27 iunie 2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital
“Art. 4 – (1) Societatea de administrare a investiţiilor, denumită în continuare S.A.I., persoană juridică română, este constituită sub forma unei societăţi pe acţiuni, emitentă de acţiuni nominative, conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 31/1990, şi funcţionează numai în baza autorizaţiei C.N.V.M. “.
„Art. 5
(1)S.A.I. va avea ca obiect de activitate administrarea O.P.C.V.M. stabilite în România sau în alt stat membru.
……………………………………………………………………………….
(4) S.A.I. poate fi autorizată să desfăşoare activităţile prevăzute la alin. (3) numai în situaţia în care este autorizată în prealabil să desfăşoare activităţile menţionate la alin. (1) sau (2) şi poate fi autorizată să desfăşoare activităţile prevăzute la alin. (3) lit. b) numai în situaţia în care desfăşoară activităţile prevăzute la alin. (3) lit. a).”
IV. PERSOANELE JURIDICE ŞI FIZICE CARE DESFAŞOARĂ ACTIVITĂŢI DE PRODUCERE, IMPORT, EXPORT Şl COMERCIALIZARE A ARMELOR DE FOC Şl MUNIŢIILOR
• Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, republicată:
“Art. 110: Procedura acordării avizelor şi autorizaţiilor pentru armurieri
Procedura acordării avizelor şi autorizaţiilor prevăzute în prezenta secţiune se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.”
• Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, aprobate prin H.G. nr. 11/2018:
“Art. 141 (1) Persoanele juridice şi persoanele fizice autorizate care doresc să includă în obiectul de activitate oricare dintre operaţiunile cu arme, piese şi componente esenţiale ale acestora, precum şi muniţii, prevăzute la art. 105 din Lege, trebuie să solicite în prealabil, cu ocazia constituirii sau, după caz, a modificării ori extinderii obiectului de activitate, avizul organului de poliţie competent, sau al Inspectoratul General al Poliţiei Române.”
V. SOCIETĂŢILE DE PENSII
• Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative1:
1Potrivit art. 3 din Legea nr. 204/2006, pot administra fonduri de pensii facultative societăţile de pensii, societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare, autorizate de Comisie în acest scop. Societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare sunt înfiinţate şi autorizate potrivit legislaţiei ce reglementează domeniul lor de activitate.
„Art. 2 – (1) – În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
[…]
12. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisia, reprezintă autoritatea administrativă autonomă, cu personalitate juridică, aflată sub controlul Parlamentului României, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări prin Legea nr. 313/2005;
„ Art. 4 – (1) Societăţile de pensii necesită autorizare de către Comisie pentru constituire şi administrare.”
„ Art. 12 – (1) Modificarea conţinutului documentelor care au stat la baza autorizaţiei de administrare trebuie aprobată în prealabil de Comisie, cu excepţia cazului în care modificarea este în afara controlului administratorului.”
• Norma A.S.F. nr. 23 din 15 aprilie 2016 privind autorizarea de constituire a societăţii de pensii şi autorizarea de administrare a fondurilor de pensii facultative
„Art. 1 – Prezenta normă reglementează procedura, condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în procesul de autorizare a constituirii societăţii de pensii şi de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative, în cazul societăţilor de pensii, societăţilor de administrare a investiţiilor şi societăţilor de asigurare.”
- Norma A.S.F. nr. 11 din 13 martie 2020 privind capitalul social al administratorului de fonduri de pensii ocupaţionale
”Art. 3 – Societatea de pensii constituită în baza Legii, la momentul depunerii cererii de autorizare de constituire, trebuie să aibă un capital social minim, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Lege”. (Legea nr. 1/2020 – respectiv 1,5 milioane euro echivalentul în lei, calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României la data constituirii).”
- Norma A.S.F. nr. 13/16.03.2020 privind autorizarea administratorilor de fonduri de pensii ocupaționale
”Art. 1 alin.(1) – Prezenta normă reglementează procedura, condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în procesul de autorizare a constituirii societăţii de pensii şi de autorizare ca administrator a entităţilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale (…).”
VI. SOCIETĂŢILE DE EXPERTIZĂ CONTABILĂ ŞI DE CONTABILITATE
Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
„Art. 9 – (1) Societăţile comerciale de expertiză contabilă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă ca obiect de activitate principal exercitarea profesiei de expert contabil, iar activităţile secundare să fie conforme prevederilor prezentei ordonanţe şi reglementărilor Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România;
b) majoritatea acţiunilor sau a părţilor sociale să fie deţinută de experţi contabili;
c) structura de administrare a societăţii, conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, să fie aleasă în majoritate dintre acţionarii sau asociaţii experţi contabili;
d) acţiunile să fie nominative şi orice nou asociat sau acţionar să fie admis de adunarea generală;
e) modul de distribuire a beneficiilor şi de suportare a pierderilor să se facă potrivit ponderilor acţiunilor sau ale părţilor sociale deţinute de acţionari sau asociaţi.
(2) În vederea înregistrării societăţii la oficiul registrului comerţului, structura de administrare a societăţii solicită avizul de principiu al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi pentru orice modificare a condiţiilor de la alin. (1).
(4) Avizul de principiu prevăzut la alin. (2) şi (3) atestă faptul că asociaţii/administratorii şi personalul de conducere îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege şi conferă dreptul acestora de a constitui societatea, de a efectua modificări în actul constitutiv şi de a înregistra aceste operaţiuni la oficiul registrului comerţului.”