Incoterms
Incoterms denumiti si termenii de tranzactionare reprezinta un ansamblu de reguli care definesc drepturile si obligatiile partilor implicate in procesul de vanzare internationala. Regulile Incoterms sunt utilizate la nivel mondial si reglementeaza responsabilitatile dintre cumparator si vanzator privind costurile, riscul si asigurarea marfurilor.
ICC a lansat Incoterms 2020, fiind o varianta mult mai accesibila si usor de folosit comparativ cu varianta Incoterms 2010. Incoterms 2020 ofera mai multe detalii care aduc un plus de claritate fiecarei reguli Incoterms, fapt care faciliteaza alegerea celei mai potrivite reguli Incoterms pentru o anumita tranzactie.
EXW – Ex Works
Acest termen descrie momentul in care un vanzator ii pune la dispozitie cumparatorului un produs intr-o locatie desemnata de acesta. Acest termen prezinta obligatia minima a vanzatorului, cumparatorul fiind cel responsabil de acoperirea costurilor transportului si asigurarea acestuia.
Termenul “Ex Works” este adesea folosit in faza de ofertare, ceea ce face mai usoara compararea costului bunurilor intre mai multi furnizori. De asemenea, este folosit de cumparatorii care prefera sa-si organizeze propriul transport de la origine.
FCA – Free Carrier
In conformitate cu FCA, vanzatorul este responsabil pentru autorizarea exportului, transportul rutier in tara exportatoare si livrarea marfurilor la locul de livrare indicat. Cumparatorul este responsabil pentru descarcarea marfurilor din transportul vanzatorului.
Conform acestui Incoterm®, vanzatorul este raspunzator pentru toate sarcinile referitoare la transport in tara sa/ tara de export pana cand bunurile sunt livrate transportatorului in locul indicat – care este in mod normal terminalul sau un depozit. Cu exceptia cazului in care acest loc numit este terminalul, cumparatorul va fi responsabil pentru unele operatiuni de livrare in tara exportatoare. Aceasta inseamna ca riscul este transmis cumparatorului la locul de livrare desemnat inainte de import.
CPT – Carriage Paid To
Acest termen presupune ca vanzatorul plateste pentru transportul marfurilor la destinatia stabilita, fiind responsabil doar de organizarea transportului de marfuri, nu si de asigurarea expedierii marfurilor in timpul transportului. Obligatia vanzatorului se considera indeplinita odata ce marfurile sunt predate primului sau principalului transportator de la destinatie.
Cumparatorul suporta toate costurile aferente, inclusiv riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii, precum si orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost predata transportatorului.
CIP – Carriage and Insurance Paid to
Acest termen este acelasi cu CPT, diferenta fiind data doar de faptul ca prin CIP vanzatorul trebuie sa detina o asigurare minima in caz de pierdere sau de deteriorare a marfurilor in timpul transportului.
DAP – Delivery At Place
Aceste termen presupune ca vanzatorul plateste transportul pana la locatia stabilita si isi asuma toate riscurile implicate de aducerea marfurilor la locul de destinatie convenit.
DPU – Delivered at Place Unloaded
Acest Incoterm necesita ca vanzatorul sa livreze marfurile – si transfera riscul – cumparatorului in momentul in care marfurile descarcate din mijlocul de transport sosit, sunt puse la dispozitia cumparatorului la un loc de destinatie numit sau la punctul convenit in acel loc, daca este convenit vreun astfel de punct. DPU este singura regula Incoterms®, care impune vanzatorului descarcarea marfurilor la destinatie. Cumparatorul trebuie sa isi asume responsabilitatea privind vamuirea importului alte costuri conexe. In cazul în care partile intentioneaza ca vanzatorul sa nu suporte riscul si costurile descarcarii, regula DPU ar trebui evitata si ar trebui sa fie utilizata, in schimb, regula DAP.
DDP – Delivered Duty Paid
Acest Incoterm necesita ca vanzatorul sa livreze marfurile – si transfera riscul – cumparatorului in momentul in care marfurile descarcate din mijlocul de transport sosit, sunt puse la dispozitia cumparatorului la un loc de destinatie numit sau la punctul convenit in acel loc, daca este convenit vreun astfel de punct. DPU este singura regula Incoterms®, care impune vanzatorului descarcarea marfurilor la destinatie. Cumparatorul trebuie sa isi asume responsabilitatea privind vamuirea importului alte costuri conexe. In cazul în care partile intentioneaza ca vanzatorul sa nu suporte riscul si costurile descarcarii, regula DPU ar trebui evitata si ar trebui sa fie utilizata, in schimb, regula DAP.
FAS – Free Alongside Ship
Vanzatorul livreaza marfurile cumparatorului atunci cand acesteasunt plasate de-a lungul vasului (de exemplu, pe un chei sau o barja) nominalizate de cumparator in portul de expediere numit sau cand vanzatorul achizitioneaza bunurile de livrat. Riscul de pierdere sau de deteriorare a marfurilor se transfera atunci cand marfurile sunt plasate de-a lungul vasului, iar cumparatorul suporta toate costurile din acel moment.
FOB – Free on Board
Vanzatorul livreaza bunurile la bordul navei desemnate de cumparator in portul de expediere desemnat sau procura bunurile deja livrate astfel. Riscul de pierdere sau de deteriorare a bunurilor este transferat atunci cand bunurile se afla la bordul navei, iar cumparatorul suporta toate costurile incepand din acel moment.
CFR – Cost and Freight
Vanzatorul livreaza bunurile la bordul navei sau procura bunurile deja livrate astfel. Riscul de pierdere sau deteriorare a mărfurilor se transfera atunci cand marfurile sunt la bordul navei, astfel, se considera ca vanzatorul si-a indeplinit obligatia de a livra marfurile, indiferent daca marfurile ajung sau nu la destinatie in stare buna, in cantitatea declarata sau deloc. CFR presupune ca vanzatorul nu este obligat sa asigure bunurile , responsabilitatea revine cumparatorului de a cumpara o polita de asigurare.
CIF – Cost, Insuranc and Freight
Inseamna ca vanzatorul livreaza bunurile la bordul navei sau procura bunurile deja livrate astfel. Riscul de pierdere sau deteriorare a marfurilor se transfera atunci cand marfurile sunt la bordul navei, astfel incat vanzatorul este considerat ca si-a indeplinit obligatia de a livra marfurile, indiferent daca marfurile ajung sau nu la destinatie in stare buna, in cantitatea declarata sau deloc.